,

کرونا و فشار خون بالا؛ چگونه آماده تر باشیم؟

کرونا و فشار خون بالا

آیا به ارتباط بین کرونا و فشار خون بالا آگاهی دارید ؟ اگر پری فشار خون دارید فکر خوبی است که بیشتر از بقیه در طول همه گیری ویروس کرونا (Covid-19) از خود مراقبت کنید.

تحقیقات اولیه نشانگر این اند که افرادی که دارای پری فشار خون هستند، در خطرات زیر، تحت ریسک قرار دارند:

  • ابتلای اولیه به ویروس Covid-19 ریسک نسبتا پایینی دارد . اطلاعات کافی برای ابتلای اولیه به ویروس در اثر فشارخون بالا وجود ندارد.
  • علایم جدی و پیچیدگی های بیماری پس از ابتلا به Covid-19
  • صدمه جانی و مرگ ناشی از بیماری کرونا.

جهت مشاهده علائم و عوارض تب در در دوران کرونا کلیک نمایید .

۷۰ درصد از مرگ و میر های امروزه سهم بیماری های غیر واگیردار اند . (NCD: Non Communicable Diseases)

بیماری هایی چون فشارخون بالا، بیماری های قلبی و عروقی و سرطان به ترتیب ذکر شده از اصلی ترین این بیماری ها هستند. این آمار با بروز بیماری Covid-19 پیچیده تر میشوند.

آنالیز داده های کلینیکال اولیه از چین، آمریکا و اروپا نشان میدهد که فشار خون بالا بزرگترین اشتراک بین افراد بستری شده به واسطه ویروس کرونا است . حدود ۳۰-۵۰ درصد بیماران بستری شده پری فشار خون داشته اند. دیگر وجه های اشتراک آنها، به ترتیب، ابتلا به سرطان، دیابت و بیماری کلیوی است.

در ایتالیا یک گزارش حاکی از این بود که ۹۹% افرادی که جان خود را با بیماری Covid-19 از دست داده اند حداقل یکی از شرایط بالا را داشته اند که ۶۷% آنها فشار خون بالا بوده.

ارتباط بین کرونا و فشار خون بالا چیست ؟

یکی از دلایلی که افراد با فشار خون بالا و یا مشکلات زمینه‌ای دیگر در معرض خطر بیشتری نسبت به ویروس کرونا قرار می‌گیرند، سیستم ایمنی ضعیف‌تر آن‌ها است.

بیماری‌های زمینه‌ایِ طولانی‌مدت و افزایش سن، سیستم ایمنی شما را ضعیف می‌کنند، بنابراین سیستم ایمنی توانایی کمتری برای شکست ویروس کرونا دارد. نزدیک به دو سوم از افراد بالای ۶۰ سال فشار خون بالا دارند.

احتمال دیگری که وجود دارد این است که خطرات بیشتر ممکن است به علت خود فشار خون بالا نباشد . بلکه به دلیل استفاده از داروهای مربوط به آن (مهارکننده‌های آنزیم تبدیل‌کنندهٔ آنژیوتانسین و بلوکرهای گیرندهٔ آنژیوتنسین) باشد. این فقط یک فرضیه است. تاکنون هیچ تحقیقی مبنی بر اینکه این داروها ممکن است چه تأثیری روی کرونا ویروس  داشته باشند گزارش نشده است.

 

ویروس کرونا چگونه روی افراد دارای فشار خون بالا تأثیر می گذارد؟

اگرچه التهاب ریه شایع‌ترین عارضهٔ ویروس کرونا است اما می‌تواند به سیستم قلبی-عروقی نیز صدمه زند و به همین دلیل است که افراد با فشارخون بالا، بیماری قلبی و نارسایی قلبی در معرض خطر هستند.

فشارخون بالا سبب آسیب به عروق وکاهش جریان خون ورودی به قلب می شود . قلب برای پمپاژ و تامین خون کافی سخت‌تر کار می کند . در طولانی‌ مدت این کار اضافی می‌تواند قلب شما را تضعیف کند . تا جایی که قلب دیگر قادر نیست که خون پر از اکسیژن را پمپ کند.

نبولایزر کمپرسوری C803
ادامه مطلب

ویروس کرونا همچنین ممکن است مستقیماً، حتی پس از بهبودی به قلب آسیب بزند. که این در صورتی که قلب شما به علت اثرات فشارخون بالا ضعیف شده باشد ممکن است برای شما خطرناک باشد. ویروس کرونا می‌تواند باعث التهاب عضلات قلب یا میوکاردیت شود . این کار پمپاژ را برای قلب سخت‌تر می‌کند.

همچنین اگر شما تجمع پلاک‌ها را در عروق خود داشته باشید، ویروس احتمال جدا شدن این پلاک‌ها از هم و حمله قلبی را افزایش می‌دهد. مطالعات گذشته نشان داده‌اند که اگر افراد با بیماری قلبی، به بیماری تنفسی‌ای مثل آنفلوآنزا یا انواع اخیر ویروس کرونا مبتلا شوند در معرض خطر بالاتری برای حملهٔ قلبی هستند.

پری فشار خون، قاتل خاموش.

آسیب پذیری در برابر ویروس کرونا تنها خطر فشارخون بالا نیست، فشار خون بالا، پری فشار خون و یا Hypertension همچنین با نام قاتل خاموش نیز شناخته میشود. پری فشار خون در سال بیش از ۷ میلیون تلفات جانی به همراه دارد، ۵۴% سکته های مغزی و ۴۷% بیماری های قلبی و عروقی، مستقیماَ  به فشار خون بالا مربوط میشوند، افراد مبتلا به این بیماری غیر واگیر، ریسک مشکلات زیر برایشان چند برابر میشود:

  • بیماری قلبی و عروقی
  • سکته قلبی
  • نارسایی قلبی
  • بیماری عروق محیطی
  • بیماریهای کلیوی

 

تماشای ویدیو: از همین حالا فشار خون خود را تحت کنترل بگیرید!

 

  • جالب است که بدانید از هر ۷ نفر مبتلا به فشار خون بالا تنها یک نفر تحت کنترل و بررسی روزانه فشار خون قرار دارد.

شرایطی همچون فاصله گذاری اجتماعی و درگیری های روز افزون کادر درمان امکان، ارتباط حضوری با پزشکان را با گذر زمان کمتر میکند. برای همین همواره لزوم اندازه گیری و کنترل فشار خون در خانه، به صورت روزانه رو به افزایش است. فشارسنج های خانگی امرون با قابلیت ارتباط از راه دور با پزشک به واسطه برنامه Omron Connect و یا S Health از شرکت سامسونگ، به شما و خانواده تان امکان کنترل مداوم فشار خون را می دهد . با ارسال داده ها به پزشک معالج جهت بهبود وضعیت سلامت خانواده و خود مشاوره شوید .

منابع: